BUDOWA




W prawdziwym Lowriderze najważniejsza jest hydraulika, bo to ona umożliwia wykonywanie trików, które tak kręcą w tych samochodach. Większość pewnie tez wie, że jej serce (mieszczące się przeważnie w bagażniku) stanowią pompy. Jednak nie samymi pompami, lowrider żyje i właśnie to chciałbym przedstawić w tym artykule. Rzeczywiście pompy stanowią najważniejszy element lolosa, gdyż to one tłoczą olej do cylindrów, które są montowane w miejsce amortyzatorów. Pod wpływem napływu oleju cylinder się rozpręża, rozpychając części przymocowane do niego, czyli np. ramę samochodu i oś, ewentualnie ramę auta i pakę w pick-up'ie. Jednak gdyby układ hydrauliczny składał się jedynie z pomp i cylindrów to po zwolnieniu włącznika, przycisku (switch), ciężar samochodu spowodowałby ściśnięcie cylindrów, powrót oleju do zbiorników w pompie i ponowne opadnięcie karoserii. Dlatego pomiędzy pompą a cylindrem są zamontowane trzy zawory. Jeden tzw. Check valve jest to zawór umożliwiający przepływ oleju tylko z pompy do cylindra, blokuje on powrót oleju z cylindra do zbiornika pompy. Drugim rodzajem zaworu jest Dump valve, składa się on z trzech kanałów, jeden połączony jest z cylindrem, drugi z check valve a trzeci z pompą. W pozycji neutralnej dump łączy cylinder z check valve, w momencie naciśnięcia switch'a dump przełącza z zaworu blokującego na kanał uchodzący do pompy, co umożliwia powrót oleju z cylindra do zbiornika. Ostatnim zaworem jest zamontowany pomiędzy dump'em a zbiornikiem pompy Slowdown valve, którego rolą jest spowalnianie powrotu oleju do pompy, co wpływa na prędkość opadania samochodu.


W zależności od potrzeb można zamontować od jednej do czterech pomp, od jednego do czterech dump'ów i cztery cylindry po jednym na każde koło. Po części stricte hydraulicznej, czas omówić elektryczną część maszynerii i jej komponenty. Do zasilania używa się zwykłych akumulatorów samochodowych, co najmniej dwóch, bo do uruchomienia pomp potrzebne jest napięcie min. 24V, jednak wysokość napięcia odbija się na szybkości silników pompujących olej do cylindrów, im większe napięcie tym większa szybkość pracy, szybsze ruchy wykonują cylindry i triki wyglądają efektowniej. Dlatego też hydraulika samochodów "show" zasilana jest ośmioma akumulatorami, co daje napięcie 96V, natomiast w samochodach ulicznych zaleca się jako maksymalne napięcie 48V gdyż większa szybkość wykonywania trików mogłaby spowodować utratę kontroli nad samochodem. Akumulatory jednak nie spełniają jedynie funkcji dostarczycieli zasilania, ale też balastu. Jak zauważyliśmy na początku, pompy tylko pompują olej do cylindrów, co powoduje podniesienie auta, natomiast za opadanie odpowiada siła grawitacji i o ile przód jest dociążany przez silnik to z tyłu takim dociskaczem są akumulatory. Stanowią one przeciw wagę dla silnika, ta natomiast jest wykorzystywana w tak popularnym triku jak three wheel motion, czyli jechaniu z podniesionym jednym kołem. Trik polega na tym, że z cylindra jednego z tylnych kół usuwany jest olej, i gdyby nie akumulatory, których masa wypycha ten olej to trik byłby nie do wykonania, przód nie mógłby się podnieść.


Oto schemat budowy i działania hydrauliki:

'"-->